Histamine

Histamine-Beperkend Dieet

Histamine is een door het lichaam geproduceerde signaalstof, door mestcellen afgescheiden,
waardoor de zgn. "allergische reactie" zichtbaar wordt.
Vocht vasthouden, dus uitzetten van het weefsel, is de voornaamste klacht.
Zoals u op deze website kan lezen is dit meestal niet een echte allergische reactie.

De productie is te verminderen met het medicijn "antihistaminicum", door de prikkel te vermijden,
en met een dieet als de voeding de oorzaak is.

Dit advies-dieet is bedoeld voor die mensen die voelen dat voeding een duidelijk verkeerde invloed heeft op het functioneren van het lichaam.

Wat is histamine?

Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid histamine in zijn bloed.
Het is een hormoon dat invloed heeft op de bloedcirculatie.
Als er teveel histamine in uw bloed zit, dan zetten de bloedvaten uit en wordt het weefsel dikker. 
Uw lichaam zet op en dat is geen aangenaam gevoel .
Dit geldt voor de huid, slijmvliezen maar ook voor gewrichten. 
Vooral weefsel dat al is aangetast reageert het sterkst.

Om deze reacties zoveel mogelijk te beperken, is het belangrijk dat u uw lichaamsfuncties zo goed mogelijk in balans houdt. Dit betekent dat u regelmatig moet leven.
Hierbij moet u denken aan:

Als bovengenoemde punten niet in evenwicht zijn, veroorzaken zij een lichte toename van histamine in het bloed.
Dit heeft zwellingen in het weefsel tot gevolg. U houdt dan meer algemeen vocht vast.

Advies:

  • Werk aan Uw conditie!
  • Bestrijd  infecties!
  • Probeer dit dieet!


Histamine Beperkend Dieet

Een dieet waarbij zo veel mogelijk de voedingsproducten, waarin veel histamine zit, worden vermeden.

Wanneer moet men dit dieet eens een tijd proberen:

  1. Als men algemeen teveel vocht vasthoud in het lichaam.
  2. Als de dokter aan een voedingsallergie denkt, maar niets bij onderzoek kan vinden.
  3. Als de diagnose "prikkelbaredarmsyndroom" wordt overwogen.
  4. Als door het gebruik van antibiotica de darmen flink in de war zijn geraakt.
  5. Als U voelt dat het lichaam uit balans is en de dokter bijvoorbeeld de woorden M.E. of astma in de mond neemt. Dan moet U wel ook voelen dat U algemeen vocht vasthoud b.v. dat U wallen onder de ogen heeft of dat de ringen niet meer loskomen.

Conclusie:
Het normale onderzoek door artsen op de voeding via bloed en huidtesten heeft geen bevredigende oplossing gegeven.

(De hoeveelheid histamine is bij deze patiënten te hoog. Dit is wel aan te tonen met een huidtest, maar wordt weinig gedaan.)

advies
Probeer dit dieet gedurende een maand om te voelen of de ziektesymptomen verminderen. Liefst moet men dan geen medicamenten gebruiken.

Dieet

Hierna geven wij bij verschillende soorten voeding de hoeveelheid aanwezige histamine aan. Dit doen we met de aanduidingen: veel, matig en gering

Wij ontraden het gebruik van veel histamine.

Kruiden en specerijen
Deze bevatten in het algemeen veel histamine. 
Wij raden af om kaneel, anijs, sesamzaad, kruidnagel, mosterdzaad, komijn, koriander, kervel, gember, zonnebloempitten en nootmuskaat te gebruiken.
Vanille is zeer slecht. Dit zit in veel producten, zoals koekjes, cake, taart en vanillevla en -ijs.

Zuivel
Schimmelkazen (Franse), oude kaas, yoghurt, kwark, karnemelk, biogarde en het wit van een ei bevatten veel histamine.
Jonge kaas en smeltkaas bevatten minder histamine en zijn daarom beter. Melk, slagroom en crème fraîche bevatten een geringe hoeveelheid histamine.

Het gebruik van melk is voor veel mensen een probleem. Door teveel gebruik in de eerste levensjaren kan het op latere leeftijd nog een probleem zijn.
Echter de meeste mensen hebben er na enkele jaren geen last meer van. Bij bloedonderzoek kan nog wel deze allergie worden aangetoond, maar het hoeft niets te betekenen.
Zie verder: Koemelkvrij dieet

Vlees
Varkens- en lamsvlees en vlees van verschillende wildsoorten bevatten veel histamine. Ook lever is niet goed.
Rundvlees, kip, kalkoen en paard bevatten een geringe hoeveelheid histamine en geven dus weinig problemen. 
In het algemeen is vlees dat door de slager is "aangemaakt" slechter dan vers vlees.

Vis
In vis zit veel histamine .
De meeste histamine zit in makreel, tonijn, kabeljauw, haring, sardines, garnalen (kroepoek, trassi) en schaal- en schelpdieren. Het is dus beter geen vis te eten.
Vis uit blik is overigens slechter dan verse vis. Vis uit de diepvries bevat nog het minste histamine.

Groentes
Er zit veel histamine in tomaten, spinazie, zuurkool, bietjes en paddestoelen (zoals champignons).
In groentes, zoals paprika, rabarber, bonen (pinda's, verse sperziebonen, snijbonen en peulvruchten ) zit  een matige hoeveelheid histamine. 
Andere groentes bevatten in het algemeen een geringe hoeveelheid histamine.

Fruit
Veel histamine zit in avocado, kiwi, aardbeien, meloen, ananas, grapefruit en frambozen.
Een matige hoeveelheid in bananen, mango's, papaja’s, druiven en vijgen. De andere soorten bevatten over het algemeen een geringe hoeveelheid histamine.

Dranken
Alcohol heeft als algemene eigenschap dat het de vaten uitzet. Cider, bier en wijn bevatten veel histamine.
Rode wijn is over het algemeen slechter dan witte wijn. Dit komt onder andere door sulfiet.
Als u toch alcohol wilt drinken, dan is jenever, whisky en wodka nog het minst schadelijk. 
Cola en soortgelijke dranken zijn vanzelfsprekend veel slechter dan water.

Diversen
Drop, chocolade, marmite, ketjap en soja bevatten veel histamine. 
Soja zit in slaolie, margarine, mayonaise, frituurvet, dressings, koffiecreamer, koekjes, tofu, tempeh, tahoe, ketjap en kant en klaar maaltijden.
Noten, vooral wal- en cashewnoten, bevatten een matige hoeveelheid, maar bij veel snoepen is dit toch ook verkeerd. Ook menthol (pepermunt) raden wij af.  
Thee bevat een matige hoeveelheid histamine. Het beste is thee te drinken die zo zuiver mogelijk wordt aangeboden, dus zonder kruiden.
Teveel koffie kan ook verstoringen geven, maar dat is een probleem apart.

Voor alle voedingsmiddelen geldt: vers is beter dan lang bewaard.

Het aanraken van rauwe aardappelen en de schil van sinaasappels kan voor de huid irritant zijn, vooral voor eczeempatiënten.

Gistproducten, maar ook kleurstoffen, conserveringsmiddelen, sulfieten, nitrieten en glutaminaten die aan ons voedsel worden toegevoegd, kunnen problemen geven.
Het kan zijn dat u daar ook rekening mee moet houden.

Heeft u na een maand duidelijk de indruk dat deze beperkingen in uw voeding zinvol zijn, overleg met uw arts.
Gaat u door met dit dieet, lees dan goed:
het volgende

 
Dit dieet
vereist doorzettingsvermogen. Het is niet eeenvoudig!
Het uiteindelijke resultaat is minder gewicht, minder belasting en pijn van de gewrichten, minder kans op duizeligheid, minder zwaar gevoel in de benen, minder hoofdpijn, minder last van de spastische darm en minder benauwdheid

Uw klachtenpatroon ( teveel algemeen vocht vasthouden ) geeft aanleiding Uw voedsel-inname
drastisch te veranderen om zo te proberen uw lichaamsgewicht en algemeen gezond voelen te verbeteren.
U kunt dit doen via een histaminebeperkend dieet.

Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid histamine in zijn bloed. Het is een hormoon dat invloed heeft op de bloedcirculatie.
Als er teveel histamine in uw bloed zit, dan zetten de bloedvaten uit en wordt het weefsel, doordat het meer vocht vasthoud, dikker.
Dit geldt voor de huid, de slijmvliezen en de gewrichten, dus eigenlijk voor uw hele lichaam.

Vooral het lichaamsdeel waarvan u al langere tijd last heeft, zal er de meeste hinder van ondervinden.
Om dus het meest effect te hebben van dit dieet is het ook van belang alle lichaamsfuncties zo goed mogelijk in balans houdt.
Dit betekent dat u regelmatig moet leven. Hierbij kunt u denken aan:

- een goed dag- en nachtritme;

- een goede ademhaling;

- niet teveel belasting op het reeds slechter functionerende lichaamsdeel..

Daarnaast stijgt bij stress en ontstekingen de histaminespiegel. Dus moet U ook dit bestrijden.

In deze brochure geven wij richtlijnen voor wat wel en niet is toegestaan bij een histaminebeperkend dieet.

Richtlijnen

Algemene producten die zijn toegestaan

azijn                                                          laurier

bieslook                                                     marjolein

bonenkruid                                                 mierikswortel

borage                                                       oregano

citroenmelisse                                            peper

dille                                                           rozemarijn

ragon                                                         saffraan

jeneverbes                                                 salie

kardemom                                                 ui (vers)

karwijzaad                                                 uifruitjes (zonder smaak versterker)

knoflook (ook poeder)

   
De volgende producten zijn niet toegestaan.

Basilicum                                            mosterdzaad

cayennepeper                                      munt, menthol

champignons                                       nootmuskaat

citroen                                                oranje snippers

eucalyptusolie                                     paprika

galanga (laos)                                      peterselie

gember                                               sassafras (tandpasta, , kauwgom)

kaneel                                                 thee

kerrie                                                  sesamzaad

kervel                                                  selderij, knolselderij

komijn                                                 tijm

koriander (ketoembar)                           vanille

kruidnagel (koekkruiden)                       venkel

lavas                                                    vetsin

majoraan                                              zonnebloempitten

 

Brood

Alle soorten wit-, bruin- en volkorenbrood zijn toegestaan, evenals zuurdesem- en roggebrood zonder conserveermiddelen.
Eet bij voorkeur bruinbrood.

Crackers, knäckebröd e.d. zijn toegestaan als ze geen vanille of ei bevatten.
Krenten- en rozijnenbrood bevatten vanille en kunt u beter niet gebruiken.
Dit geldt ook voor beschuit (daar zit ei in), brood met gember en roggebrood mét conserveermiddel.

 

Boter

Roomboter, (dieet)margarine en halvarine (beide zonder soja) zijn toegestaan.
Bak- en braadproducten met smaakversterkers en Becel dieetmargarine raden wij af.

 

Ei

Het eten van eieren raden wij af. Eigeel kunt u eventueel wel gebruiken.

 

Kaas

De voorkeur gaat uit naar hele jonge kaas, jonge roomkaas (bijvoorbeeld Mon Chou), smeerkaas,
cottagecheese (hüttenkäse) of mozzarella.

Wij raden u af de volgende kazen te eten:

  • kaas bereid van rauwe melk.
  • blauwschimmelkazen, zoals gorgonzola en Danish Blue
  • witte schimmelkazen, zoals brie en camembert.
  • kaassoorten bereid met minder zout, zoals Maaslander en Maasdammer
  • kruidenkazen
  • oude kaassoorten
  • buitenlandse kaassoorten, zoals Tilsiter, Cheddar, Emmentaler, Gruyère en Parmezaanse
               kaas.

Vleeswaren

Het is niet raadzaam de volgende vleessoorten te eten:

  • rauwe worstsoorten, zoals salami, cervelaat, metworst, rauwe ham en rookvlees
  • gerookte ham
  • varkensvlees (verwerkt in de meeste worstsoorten)
  • gekruid vleeswaar

Vis

Alleen zeer verse witvis of onbewerkte witvis uit de diepvries is toegestaan. Eet vooral geen:

  • visproducten uit blik
  • schaal- en schelpdieren, zoals mosselen, oesters, kreeft, krab en garnalen (en wat
               daarvan gemaakt is, zoals trassi en kroepoek)
  • Inktvis
  • schelvislever
  • geen enkele soort haring, makreel, sardines of tonijn, zalm, ansjovis of producten daarvan.

Fruit

In het algemeen zijn de volgende fruitsoorten niet toegestaan:

  • avocado
  • kiwi
  • aardbeien
  • meloen
  • ananas
  • grapefruit
  • frambozen

 

Zoet beleg
Het nemen van de volgende zoete belegsoorten is wel toegestaan:

  • jam van toegestaan fruit
  • honing
  • (appel)Stroop

    Eet  vooral géén:
  • pindakaas en notenpasta
  • anijshagel, gekleurde muisjes en gekleurde hagelslag
  • chocolade belegsoorten
  • marmiet of andere gistproducten
  • aardbeien-, abrikozen-, frambozen-, bananen-, gemberjam en jam van citrusfruit (marmelade)
  • kokosbrood
  • sandwichspreads

Melkproducten

Gewone melk kunt u meestal wel drinken, melk direct van de koe niet. Bewaar melk koel en kort.

Gebruik geen koffiewitmakers, zoals melkpoeder.
Pure slagroom en koffieroom zonder toevoegingen zijn wel toegestaan.

Als u weinig of geen melk drinkt of kaas eet, kan het zinvol zijn extra calcium te gebruiken.

Pap

U kunt pap maken van toegestane melk en bijvoorbeeld havermout, brinta, griesmeel, bambix of
Nutrix (zonder smaakje).
Vruchtengries of amandelgries is niet toegestaan.

U kunt ook ontbijtproducten, zoals cornflakes en rice-crispies (zonder chocolade) eten als zij geen vanille
en conserveringsmiddelen bevatten.

Müsli en crüsli bevatten noten en raden wij af.

Groenten

Bij blikgroenten zit de meeste histamine in het vocht. Het is dus van belang om deze groente goed te laten uitlekken.
Maak ook geen gebruik van kookvocht van groente.

In het algemeen zijn de volgende groentes niet toegestaan:

  • tomaten
  • spinazie
  • zuurkool
  • bietjes
  • paddestoelen (zoals champignons).

Wij raden u aan de groentes die wel zijn toegestaan zoveel mogelijk te variëren.
Rauwkost van de toegestane groentes is vanzelfsprekend ook mogelijk.

Het gebruik van verse peulvruchten (bruine/witte bonen en kapucijners) is in het algemeen toegestaan.
Bonen uit blik of pot moet u goed laten uitlekken. Eet bij voorkeur geen snijbonen of "gefermenteerde" sojabonen, zoals Tempeh.

Als u overgevoelig bent voor pinda's (=boon), dan zijn peulvruchten vaak niet toegestaan.

 

Soep

Soep kunt u zelf bereiden met groentesoorten die zijn toegestaan. Ook kunt u rundvlees of kip toevoegen.
De volgende ingrediënten moet u niet gebruiken:

  • strooiaroma, maggi, bouillonblokjes en -poeder (dit in verband met de kruiden en
    smaakversterkers die er in verwerkt zijn).
  • tomatensoep, spinaziesoep, soep met varkensvlees of soep waarin de niet toegestane
    kruiden/specerijen verwerkt zijn.
  • tomatenpuree of andere tomatenproducten
  • kant-en-klaar-soep uit blik, glas of in poedervorm.
  • kant-en-klaar-bouillon


U kunt wel de volgende vulling kiezen:

  • (runder) gehaktballetjes of kippenvlees
  • vermicelli, macaroni (zonder ei)
  • boter/bloem om te binden .

Vlees

Wij raden u aan het onderstaande vlees niet te eten:

  • kant-en-klaar vleesproducten, zoals aangemaakt gehakt, rundersaucijs, hamburger, rundervink.
    Deze kunnen ook bacteriën en allerlei kruiden en specerijen bevatten.
  • varkensvlees of vleesproducten waarin deze vleessoorten verwerkt zijn
  • vleesconserven (blik en diepvries)
  • schapen (Iams-)vlees is meestal niet toegestaan

Meestal zijn rundvlees en paard wel toegestaan.

Wild en gevogelte

Het gebruik van kip en kalkoen is toegestaan. Wild vlees is alleen toegestaan als het zéér vers is.

 

Jus en saus

Jus en sauzen kunt u bereiden van de toegestane vleessoorten, vis, gevogelte en wildsoorten.
Boter, margarine, olie en bak- en braadproducten (zonder smaakversterkers) zijn toegestaan.

Wij raden u af de volgende producten te gebruiken:

  • kant-en-klaar-sauzen uit pak, blik of pot. Vaak staat niet vermeld welke ingrediënten zijn gebruikt
  • sauzen voor sla of heldere dressings
  • kruiden mengsels als kip- en gehaktkruiden, pakjes jus, smelt jus, vissaus.
    Deze kunnen onbekende kruiden of andere ingrediënten bevatten.
  • tomatenpuree, ketchup of andere tomatenproducten.
  • sojasaus (ketjap) of tamari.
  • mayonaise/slasaus. Want vaak is niet duidelijk welke kruiden, kleurstoffen en conserveermiddelen
    ze bevatten.

Lees goed op de etiketten welke ingrediënten erin zitten of bereid de sauzen zelf op basis van toegestane
kruiden en specerijen.

Aardappelen
Het eten van zeer verse aardappelen is toegestaan. Kant-en klaar aardappel producten raden wij af, omdat
deze toevoegingen bevatten.
U kunt aardappelen koken of bakken in olie, boter, margarine of een bak- en braadproduct zonder smaakversterkers.

U kunt als vervanging ook rijst, macaroni, spaghetti (zonder ei), gierst, couscous, boekweit en cassave eten.
Kant-en-klaar gevulde producten, zoals ravioli, tortellini en canneloni, raden wij af.

Eenpansgerechten
Het eten van zelfbereide éénpansgerechten, zoals bami, nasi en spaghetti (zonder ei) zijn toegestaan.
Vanzelfsprekend moeten deze gerechten wel met de toegestane ingrediënten en kruiden/ specerijen zijn bereid.
Het gebruik van kant-en-klaar-maaltijden of maaltijden van een (afhaal)restaurant raden wij af.

Nagerecht
U kunt de volgende nagerechten eten:

  • zelfbereide vla van melk met maïzena en toegestane smaakjes, zoals koffie.
  • zelfbereide griesmeelpudding zonder vanillestokje of vanillesuiker, gegarneerd met
    toegestaan fruit of zelfbereide compote daarvan.
  • toegestane fruitsoorten
  • zelfbereide appelmoes
  • stoofperen (zonder kaneel, bessensap of wijn).


Wij raden u af nagerechten te nemen met vanille, kleurstof, kaneel, chocolade of cacao, zoals:

  • vanillevla
  • chocoladevla
  • ijs
  • kant-en-klaar pudding
  • vanilleyoghurt
  • vanille- en vruchtenkwark
  • vruchtenyoghurt

Diversen

Als u eens een keer wilt fonduen of barbecuen dan kan dat door de toegestane vleessoorten te gebruiken.
U kunt stokbrood en toegestane groentesoorten erbij eten en sausjes maken van de toegestane ingrediënten.
Gebruik geen kant-en-klaar vleesschotels, want deze kunnen verkeerde kruiden bevatten.

Als u uit eten gaat, probeer dan met de volgende punten rekening te houden:

Als voorgerecht kunt u fruitsalade kiezen van toegestane verse fruitsoorten. Deze salade mag aangemaakt  zijn met wat (zure) room.

Gebruik als hoofdgerecht de toegestane vlees- of vissoorten, bereid met de toegestane kruiden.
Gebraden/gebakken in de toegestane boter.

Vermijd het gebruik van kruidenboter en Iet op met sausjes.

Vraag om de toegestane groentesoorten, zoveel mogelijk naturel klaargemaakt.

Vraag om aardappelen of rijst of vers gebakken frites. Let bij aardappelpuree op eventueel toegevoegde kruiden.

Het nagerecht kunt u vervangen door koffie of thee.

Dranken

Het gebruik van de volgende dranken is toegestaan:

  • thee en koffie
  • zelfbereide bouillon
  • bron- en mineraalwater
  • vers vruchtensap van toegestane fruitsoorten

De volgende dranken raden wij af:

  • kruiden-, specerijen- en vruchtenthee en alle thee met natuurlijke of kunstmatige
              smaakjes.
  • bouillon van blokjes of poeder en cup a soup e.d.
  • dranken met chocolade of cacao
  • limonadesoorten met niet toegestane toevoegingen
  • dranken op sojabasis
  • bier en wijn

Koek en gebak

De meeste kant-en-klare koek en gebaksoorten bevatten vanille.

Let u bij het kopen dus goed op dat er geen ingrediënten inzitten met de namen vanille, ethylvanille of vanilline.

Verder mogen de volgende producten niet verwerkt zijn in de koeken en gebaksoorten:

  • noten (dus ook geen amandelspijs)
  • peulvruchten (vaak als imitatie van amandelspijs, ook wel banketspijs genoemd)
  • pindabonen (dit product wordt vaak als smaakmaker toegevoegd)
  • chocolade of cacao
  • soja
  • cakemeel
  • niet toegestane kruiden en specerijen, zoals kaneel, vanille, koriander, kruidnagel,
               koekkruiden.

U kunt zelf koekjes bakken van bloem, roomboter en suiker.

Van de kant-en-klaar-producten kunt u de ongezwavelde krenten/rozijnen proberen.

Snoep

De volgende snoepjes raden wij af:

  • pepermunt
  • kauwgum
  • kaneelstokjes of kaneelsnoepjes
  • alle soorten drop
  • chocolade
  • snoep met vruchtensmaakjes van niet toegestaan fruit, bijvoorbeeld zuurtjes, lolly's,
               langejan, kauwbonbons
    hoesttabletten met menthol
  • nougat (noten)
  • anijssuiker
  • snoep met niet toegestane kleurstoffen, conserveermiddelen en \ andere toevoegingen .

 

 

 

 

Toevoegingen in voeding

 

Het kan voorkomen dat gistproducten, maar ook kleurstoffen, conserveermiddelen, sulfieten, nitrieten en glutaminaten
aan ons voedsel worden toegevoegd. Deze kunnen problemen geven. Het kan zijn dat u daar ook rekening mee moet houden.

Hierbij gaat het om de volgende E-nummers:

 

  • AZO-kleurstoffen: de E-nummers 102, 110, 122, 123, 124, 151
  • niet AZO-kleurstoffen: de E-nummers 104, 127, 131, 132
  • conserveringsmiddelen: Benozaten, E 210 t/m 219
  • sulfieten, E 220 t/m 228
  • nitraat/nitriet E 249 t/m 252
  • sorbinezuur E 200 t/m 203
  • azijnzuur E 260
  • smaakversterker Glutaminaat E 620 t/m 626
  • anti-oxidanten E 311, 312 (deze kunnen een reactie geven als u gevoelig bent voor
               E 210-219)
  • glansmiddel E 906 (deze kan een reactie geven als u gevoelig bent voor E 210-219)

 

Deze lijst kan nog wel eens veranderen!

 

 

 



Ga Terug